حبیب قاسمی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به قابلیتهای خاص کشورمان، بر لزوم تقویت روابط با کشورهای همسایه تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از موهبتهای الهی کمنظیری برخوردار است چرا که به لحاظ جغرافیایی در موقعیت اتصال شرق به غرب قرار داریم و همچنین از نظر منابع طبیعی، ظرفیتهایی در اختیار داریم که چندین برابر جمعیت کشور است. منابع عظیم انرژی، معادن گسترده، دو دریا در شمال و جنوب و نیروی انسانی خلاق و هوشمند، همه از نعمتهایی است که خداوند متعال به این سرزمین عطا کرده است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم مجلس با اشاره به ظرفیتهای تجاری ایران گفت: کشورمان با ۱۵ کشور همسایه مرز مشترک دارد که این شرایط در جهان کم نظیر است اما وضعیت تبادلات کشورهای همسایه نشان میدهد که مجموع تجارت این ۱۵ کشور در سال گذشته بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد دلار بوده و ۱۷۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به واردات است که ایران با رقم ۳۶ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی تنها ۲.۱ درصد و در مجموع ۷ درصد از سهم واردات منطقهای را به خود اختصاص داده است که با توجه به منابع عظیم طبیعی و هوش سرشار نیروی انسانی نشان از این دارد که نتوانستهایم از موقعیت جغرافیایی و مزیتهای اقتصادی خود بهرهبرداری لازم را داشته باشیم.
وی با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی و نیمه خام فروشی ادامه داد: همچنین باید ارتباط تجاری موثری با کشورهای همسایه برقرار کنیم تا از این طریق بزرگترین بازار مصرف پیرامون کشور را ایجاد کرده و سهم واقعی ایران را در تجارت منطقهای به دست آوریم.
ضرورت اصلاح زیرساختهای قانونی و دیپلماتیک برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه
نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس بخش مهمی از این ضعف را ناشی از ساختارهای مدیریتی و زیرساختی عنوان کرد و افزود: تعدد دستگاههای تصمیمگیر در حوزه گمرک و تجارت خارجی، خامفروشی منابع و همچنین هزینه و زمان بالای ترانزیت در بنادر از جمله موانع جدی توسعه تجارت است. برای مثال، در حالی که توقف کالا در بنادر کشورهایی مانند ترکیه حدود شش ساعت است اما در بنادر ما این عدد به طور میانگین به ۱۴۵ ساعت میرسد که این امر عملاً رغبت کشورهای منطقه برای ترانزیت از مسیر ایران را کاهش میدهد.
قاسمی با تاکید بر سه محور اساسی به عنوان راهکار برون رفت از این وضعیت اشاره کرد و گفت: در ابتدا باید زیرساختهای قانونی و دیپلماتیک برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه ایجاد کرد تا منجر به امضای معاهدات دوجانبه و چندجانبه مشابه الگوهای موفق بینالمللی شود.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم همچنین اهمیت تولید متناسب با نیاز بازار را به عنوان دیگر راهبرد مورد توجه عنوان کرد و گفت: ما باید بر اساس ذائقه و نیاز بازار مصرف کشورهای همسایه، به تولید کالاهایی بپردازیم که تقاضای آن در اطراف ما وجود دارد. نزدیکی این کشورها به ایران، مزیت ترانزیتی قابل توجهی ایجاد میکند و هزینههای حمل را برای مصرفکننده نهایی به حداقل میرساند. وقتی هزینه حمل کالا از ایران نسبت به کشورهایی که از دور دست صادرات انجام میدهند کمتر باشد، این فرصت بزرگی برای ماست تا بهای تمام شده محصولات را برای مصرفکننده نهایی کاهش دهیم و رقابتپذیری کالای ایرانی را افزایش دهیم.
کریدورهای ترانزیتی شمال–جنوب و شرق–غرب مورد توجه قرار گیرد
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نودم مجلس با تاکید بر ضرورت اولویتبندی پروژههای زیرساختی گفت: اولویتبندی پروژههای زیرساختی، بهویژه تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال–جنوب و شرق–غرب باید مورد توجه قرار گیرد تا مسیر حملونقل ما بهصورت مؤثر و اقتصادی فعال شود.
وی افزود: به لحاظ زیرساختهای داخلی نیز باید کریدور غرب به شرق توسعه یابد، چرا که رژیم صهیونیستی تلاش داشته با کمک کریدور راهگذر جزیرهالعرب به دریای مدیترانه و از طریق امارات، عربستان و اردن زمینه را برای تأمین کالاهای خود فراهم کند. همچنین توجه به کریدور زنگزور در شمال کشور نیز اهمیت دارد. ایران در میان این مسیرها به عنوان کریدور شرق به غرب میتواند چین را از طریق آسیای مرکزی به خاورمیانه و اروپا متصل کند و نقش محوری داشته باشد که باید در این راستا اولویتبندی شود. کریدور شمال–جنوب نیز اروپا، روسیه و ایران را به خلیج فارس و هند متصل میکند و جایگزینی سریعتر و ارزانتر نسبت به مسیرهای دریایی سنتی فراهم میآورد. در حال حاضر برای ۱۷ کریدور هزینه میکنیم که هر سال به صورت قطرهچکانی مبالغی اختصاص مییابد، اما این منابع در کوتاهمدت به نتیجه نمیرسد. بنابراین لازم است اولویت پروژهای مشخص شود و سالی یکی دو کریدور، مانند شمال–جنوب و شرق–غرب، به صورت جادهای و ریلی برنامهریزی شود.
قاسمی با اشاره به اهداف ترانزیتی در برنامه هفتم توسعه گفت: هدفگذاری برنامه هفتم، افزایش حجم ترانزیت در سال نخست به ۲۰ میلیون تن و رشد آن تا ۵۰ میلیون تن در پایان برنامه است؛ اما متأسفانه هنوز با این ظرفیت فاصله داریم.
تصمیمها باید در حوزه اقتصاد ملی بر پایه انسجام و عقلانیت اتخاذ شود
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تاکید کرد: به جای آنکه صرفاً توسعه شبکهای خطوط ریلی را در دستور کار قرار دهیم، باید اعتبارات را بر اساس محورها و کریدورهای اصلی تجمیع کنیم تا بستر لازم برای تحقق این هدف فراهم شود.
وی گفت: اگر این سیاستها با مدیریت منسجم داخلی و دیپلماسی اقتصادی فعال در وزارت امور خارجه دنبال شود، میتوانیم در یک بازه دو تا سه ساله سهم خود از تجارت منطقه را از ۲ درصد فعلی به حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهیم. این هدف دستیافتنی است؛ به شرط آنکه تصمیمگیریها در حوزه اقتصاد ملی بر پایه اولویت، انسجام و عقلانیت انجام گیرد./
پایان پیام
نظر شما